اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید

Instagram یکی از محبوبترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است. آیا می‌دانید حدود 500 نفر کاربر فعال در جهان از برنامه Instagram استفاده می‌کنند؟ حتما شما هم با این اپلیکیشن محبوب کار می‌کنید یا حداقل نام آن را شنیده‌اید. امروزه اینستاگرام فقط یک شبکه اجتماعی برای اوقات فراغت نیست. بلکه فرصتی برای معروف شدن، رونق کسب و کار و بدست آوردن درآمد است. شما می‌توانید با ساختن یک پیج تجاری، محصولات خود را به فروش برسانید یا باعث شوید کسب و کارتان دیده شود.

شاید در حال حاضر شناختی از اینستاگرام نداشته باشید یا این‌که در حد قابل قبولی آن را بشناسید. با این حال آیا همه چیز را درباره آن می‌دانید؟ با این مقاله همراه باشید تا باهم به تک تک قسمت‌های اینستاگرام سرک بکشیم و از همه اسرارش آگاهی یابیم. برای راه اندازی و مدیریت پیج اینستاگرام بر روی لینک آبی کلیک نمائید.

تاریخچه Instagram؛ از گوگل تا بربن

هر شبکه اجتماعی مانند اختراع تمام چیزهای جدید، داستان جالبی پشت خود دارد. در سال 2009، کوین سیستروم که یک فارغ التحصیل 27 ساله دانشگاه استنفورد بود، استارت آپ جدیدی را شروع کرد. سیستروم سابقا در شرکت گوگل کار می‌کرد و کارآموزی در اودئو بود که بعدها تبدیل به توییتر شد.

سیستروم هیچ آموزشی در علوم کامپیوتر ندیده بود اما وقت خالی خود را صرف یاد گرفتن کد نویسی می‌کرد. سرانجام او یک اپلیکیشن اولیه ساخت که آن زمان بربن نامیده می‌شد. امکان به اشتراک گذاشتن عکس و لوکیشن در این برنامه، ویژگی منحصر به فردی در آن دوران محسوب می‌شد.

در نهایت سیستروم از شغل خود در گوگل استعفا داد و تمام تمرکز خود را بر برنامه بربن گذاشت. پس از مدتی او توانست که تیمی از افراد علاقه مند را جمع کند. یکی از این افراد مایک کریگر بود که سابقه‌ای در طراحی شبکه‌های اجتماعی مثل میبو داشت. کریگر و سیستروم با همکاری هم قابلیت‌های بربن را به اشتراک گذاری عکس، کامنت گذاشتن و لایک کردن محدود کردند.

در همین زمان بود که اسم برنامه به Instagram تغییر کرد. اسمی که از دو کلمه instant به معنی فوری و telegram تشکیل شده است. آن‌ها همچنین بر ارتقا تجربه اشتراک گذاری تصاویر تمرکز کردند. در نهایت برنامه Instagram در تاریخ 6 اکتبر سال 2010 منتشر شد. محبوبیت این اپلیکیشن از همان ابتدا آنقدر زیاد بود که در روز اول، بیش از 25 هزار کاربر در آن ثبت نام کردند.

قابلیت‌های Instagram؛ کاربردی ترین ویژگی‌ها برای اشتراک عکس

از سال 2010 تا الان اینستاگرام با هر آپدیت تبدیل به برنامه جذاب‌تری می‌شود. هر قابلیت باعث شده است شما تجربه‌ای منحصر به فرد داشته باشید که در هیچ شبکه اجتماعی دیگری آن را پیدا نمی‌کنید. در نهایت ظرف مدت کمی پس از استفاده از این برنامه، دچار اعتیاد باورنکردنی خوشایندی می‌شوید. در ادامه ویژگی‌های استثنایی Instagram را با توضیحاتی مفصل برای شما به اشتراک می‌گذاریم.

استوری؛ اشتراک گذاری لحظه به لحظه زندگی روزمره

در ابتدای انتشار اینستاگرام شما فقط می‌توانستید تصاویر خود را به صورت پست بارگذاری کنید. پست‌هایی که جاودان باقی می‌ماندند تا زمانی که توسط خودتان حذف شوند. در یکی از آپدیت‌های اینستاگرام، قابلیتی به نام استوری به این برنامه اضافه شد. با استفاده از این قسمت شما می‌توانید عکس‌ها، کپشن و ویدیو‌های خود را به اشتراک بگذارید. با این تفاوت که تمام آن‌ها پس از 24 ساعت حذف می‌شود.

این ویژگی برای کسانی که از تقسیم کردن زندگی روزمره یا لحظات مهم زندگی خود با افراد دیگر لذت می‌برند، فرصت جذابی است. همچنین در آپدیت‌های بعدی امکان هایلایت کردن استوری‌ها نیز فراهم شد. به این صورت که شما می‌توانید استوری‌های مورد علاقه خود را در دسته بندی‌های مختلف ذخیره کنید. این به افرادی که شما را دنبال می‌کنند فرصت می‌دهد بتوانند در هر زمان استوری‌ها را در پروفایل شما مشاهده کنند.

قابلیت استوری در Instagram، فرصت خوبی برای به اشتراک گذاشتن کوتاه مدت محتواست.

قابلیت استوری در Instagram، فرصت خوبی برای به اشتراک گذاشتن کوتاه مدت محتواست.

لایو؛ تجربه کردن لحظات خوش همراه دوستان

یکی از هیجان انگیز‌ترین قسمت‌های اینستاگرام، امکان اشتراک گذاری ویدیو به صورت زنده است. این به معنی آن است که شما می‌توانید همانند تماس تصویری، فیلم خود را به صورت زنده برای فالوورهای خود ارسال کنید. همچنین می‌توانید کامنت‌های آن‌ها را نیز ببینید و به آن‌ پاسخ دهید. علاوه‌بر این، فرصت شرکت در لایو با پیج‌های دیگر را نیز دارید.

اگر در کنسرت و یا مهمانی هستید و می‌خواهید حال خوب خود را با دیگران تقسیم کنید، این قابلیت کاملا برای شما مناسب است. همچنین اگر مربی ورزشی هستید یا دوست دارید کسب و کار خود را نشان دهید نیز می‌توانید از لایو اینستاگرام استفاده کنید. جالب است بدانید که لایو، بهترین فرصت برای نشان دادن محصولات شما محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید تمرکز بیشتری بر ارائه محتوای خود داشته باشید، می‌توانید قسمت نظرات آن را ببندید.

ریلز؛ فرصتی برای شکوفایی خلاقیت در ساخت ویدیو

یکی از قابلیت‌های جدیدی که اخیرا به Instagram اضافه شده، قسمت ساخت و به اشتراک گذاشتن ریلز است. در واقع، ریلز یکی از مهم‌ترین دلایلی است که شما نمی‌توانید از برنامه اینستاگرام خارج شوید. در این قسمت امکان ساخت ویدیوهای کوتاه تا 90 ثانیه وجود دارد. شما می‌توانید چند ویدیو را با هم ترکیب کنید و کلیپی طنز بسازید. همچنین فرصت خوبی برای صحبت‌های کوتاه و خلاصه در مورد موضوعات مختلف است.

دنیای ریلز محدودیت ندارد. از امکان نشان دادن تیکه‌های فیلم مورد علاقه تا گوش دادن به گوشه‌ای از موزیکی دوست داشتنی در تنها 90 ثانیه ریلز وجود دارد. همچنین می‌توانید پشت صحنه تولید محصولات خود را نشان دهید. اگر فروشنده لوازم کاربردی هستید، با استفاده از ریلز می‌توانید در ویدیویی جذاب، نحوه استفاده از محصول را نشان دهید.

با استفاده از ریلز در 90 ثانیه محتوای مدنظر خود را ارائه دهید.

با استفاده از ریلز در 90 ثانیه محتوای مدنظر خود را ارائه دهید.

راهنمای پله به پله نصب و ثبت نام در Instagram

نصب و ساختن اکانت در Instagram راحت است و مراحل کمی دارد. با این حال باید پله پله پیش روید تا در آینده در استفاده از حساب کاربری خود به مشکل نخورید. برای آسان کردن کار شما، ما مراحل ساخت و مدیریت اکانت اینستاگرام را شرح می‌دهیم تا دیگر در هنگام انجام این‌کار سردرگم نباشید.

مرحله اول؛ دانلود و ساختن حساب کاربری

ابتدا باید از طریق برنامه گوگل پلی برای سیستم عامل اندروید و اپ استور برای iOS، برنامه اینستاگرام را دانلود کنید. توجه داشته باشید که برای دانلود اپلیکیشن و استفاده از آن باید فیلترشکن خود را روشن کنید. پس از نصب برنامه، بر روی قسمت Create new account یا ساختن حساب کاربری جدید کلیک کنید.

ابتدا اسم خودتان یا برای پیج کاری، نام شرکت خود را وارد کنید. سپس رمز عبوری که حداقل 6 حرف، یک عدد و یک کاراکتر ویژه داشته باشد، انتخاب کنید. قسمت بعدی را با نوشتن تاریخ تولد دقیق خود کامل کنید. در نهایت نیز باید یک نام کاربری مناسب بنویسید که در سرچ صفحات نشان داده می‌شود. پس از تایید کردن هویت از طریق شماره تلفن یا ایمیل و موافقت با شرایط و سیاست‌ها، اکانت شما ساخته می‌شود.

مرحله دوم؛ تنظیم پروفایل و تکمیل کردن اطلاعات

پس از این‌که ساخت اکانت شما کامل شد، باید دستی به پروفایل خود بکشید. ابتدا عکسی از خودتان یا برای پیج‌های کاری، لوگو کسب و کار را اضافه کنید. دقت کنید که کیفیت عکس باید بالا باشد. اگر هم تصویر خود را آپلود می‌کنید، به اندازه‌ای زوم کنید که چهره شما معلوم باشد. در قسمت بیوگرافی نیز می‌توانید در حد 150 حرف راجب خود بنویسید یا کارتان را معرفی کنید.

برای پیج‌های کاری، استفاده از کلمات کلیدی در قسمت بیو، باعث می‌شود افراد راحت‌تر صفحه را پیدا کنند. اگر تمایل دارید می‌توانید آدرس سایت یا لوکیشن خود را نیز به صفحه پروفایل اضافه کنید. هر زمان که بخواهید امکان این را دارید که پروفایل را ویرایش کنید. همچنین اگر در حال ساختن پیج کاری هستید، از این قسمت می‌توانید حساب کاربری خود را به اکانت کاری تغییر دهید.

مرحله سوم؛ شخصی سازی اعلانات مطابق با علایق خود

Instagram اعلانات زیادی برای شما می‌فرستد. مانند زمانی که کسی شما را تگ می‌کند یا به شما پیغامی می‌دهد. همچنین نوتیفیکیشن لایک و فالو کردن افراد نیز برای شما فرستاده می‌شود. با مراجعه به قسمت تنظیمات و از بخش Notifications، می‌توانید اعلانات خود را شخصی سازی کنید. در این صورت خودتان انتخاب می کنید که کدام نوتیفیکیشن را دریافت کنید و کدام را نه. همچنین گزینه‌ای به اسم quiet mode وجود دارد که با فعال کردن آن به مدت 12 ساعت هیچ اعلانی برای شما ارسال نمی‌شود.

نحوه استفاده از Instagram؛ راهنمایی ساده و کاربردی

به طور کلی کار با برنامه اینستاگرام ساده است؛ چراکه محیط کاربری این اپلیکیشن متناسب با همه مخاطبین طراحی شده است. البته ممکن است زمان ببرد تا به خوبی با همه قابلیت‌های آن آشنا شوید و بتوانید از تمام امکانات بهره ببرید. برای راحت شدن کار شما، ما نحوه استفاده از دو قابلیت اساسی و مهم اینستاگرام را شرح می‌دهیم.

روش آپلود، ویرایش و انتشار تصاویر، ریلز، لایو و استوری

برای آپلود محتوا در Instagram، کافی است بر قسمت بعلاوه مانندی که در صفحه اصلی برنامه وجود دارد، کلیک کنید. سپس آیتمی که دوست دارید به اشتراک بذارید مثل پست، استوری، ریلز یا لایو را انتخاب کنید. شما می‌توانید از بین عکس‌ها و ویدیوهای موجود، گزینه‌ای را به اشتراک بگذارید یا با دوربین موبایل، محتوای جدیدی تولید کنید.

در مرحله بعدی می‌توانید عکس یا ویدیو خود را ویرایش کنید. شما امکان استفاده از فیلترهای مختلف، استیکر و متن را برای جذاب سازی استوری یا پست خود، دارید. همچنین می توانید افراد مختلف را تگ کنید. اگر دوست دارید که با دنبال کنندگان صفحه تعامل داشته باشید، استفاده از استیکرهای پرسش و پاسخ گزینه مناسبی است.

با کلیک بر آیکون بعلاوه می‌توانید تصاویر و فیلم‌های خود را به اشتراک بگذارید.

با کلیک بر آیکون بعلاوه می‌توانید تصاویر و فیلم‌های خود را به اشتراک بگذارید.

نحوه جستجو و پیدا کردن افراد برای دنبال کردن و به اشتراک گذاشتن محتوا

زمانی که به تازگی اکانت اینستاگرام خود را ساخته‌اید، به دنبال افرادی برای دنبال کردن هستید. بهتر است با همگام کردن مخاطبین تلفن همراه و فیسبوک خود با اینستاگرام، صفحه دوستان و آشنایان خود را بیابید. بعد از این کار، اینستاگرام بر اساس مخاطبین، افرادی را برای فالو کردن پیشنهاد می‌دهد.

همچنین می‌توانید در قسمت اکسپلور پست‌هایی را که اینستاگرام بر اساس علاقمندی شما نشان می‌دهد، دنبال کنید. با تعامل از طریق لایک، کامنت، اشتراک گذاری و ذخیره کردن به اینستاگرام نشان می‌دهید که چه پست‌هایی را ترجیح می‌دهید. به مرور زمان الگوریتم Instagram به شما محتوایی را ارائه می‌دهد که به آن علاقه بیشتری دارید.

ترفندهای حفظ امنیت و حریم شخصی

امنیت و حریم خصوصی یکی از فاکتورهای مهم در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید از قسمت تنظیمات privacy، مرزهایی برای دنبال کنندگان خود تعیین کنید. اگر اکانت خود را به private تغییر دهید، تنها کسانی می‌توانند پست و استوری‌های شما را ببیند که درخواست آن‌ها را پذیرفته باشید. همچنین اگر مایل نیستید کسی از فالوورهای شما استوری‌هایتان را ببیند، می‌توانید او را hide یا پنهان کنید.

در صورتی که می‌خواهید عکس‌ها و ویدیوهای استوری شده را فقط افراد خاصی ببینند، آن‌ها را به لیست close friends خود اضافه کنید. امکان بستن کامنت‌ها در استوری و پست نیز وجود دارد. همچنین اگر اکانتی را بلاک کنید، با انتخاب گزینه‌ای تمام پیج‌هایی که با آن ایمیل یا شماره تلفن ساخته خواهد شد نیز بلاک می‌شود.

در برنامه اینستاگرام امکان حفظ حریم شخصی شما با استفاده از تنظیمات مختلف فراهم است.

سخن آخر

Instagram شبکه اجتماعی بسیار محبوبی است که کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در این برنامه عکس‌ها، ویدیوها و لحظات خود را به اشتراک بگذارید. از آن مهم‌تر اینستاگرام پلتفرم بسیار خوبی برای معرفی برند شغلی شما است. کاربردهای اپلیکیشن اینستاگرام فراوان است و از گذراندن اوقات فراغت تا رونق کسب و کار گسترده می‌شود. اگر هنوز باور ندارید که چه کارهایی می‌توانید با اینستاگرام انجام دهید، کافی است برنامه را نصب کنید و آن را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.