مقایسه ریدایرکت 301 و 302 | بهبود سئو با ریدایرکت صحیح

آنچه در این مقاله می خوانید

صاحبان وب‌سایت‌ها ممکن است تحت شرایط خاص مجبور به تغییر آدرس صفحات خود شوند. در چنین مواقعی اگر مدیریت صحیح انجام نشود، سئو صفحات سایت ضعیف می‌شود و مدیران سایت مجبور می‌شوند مجددا برای بهبود سئو اقدام کند. این اتفاق به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد؛ به همین دلیل می‌توان از یک راهکار آسان به نام ریدایرکت استفاده کرد. ریدایرکت‌ها انواع مختلفی دارند و موجب می‌شوند سئو صفحات تغییریافته از بین نرود. به همین بهانه در این مطلب به مقایسه ریدایرکت 301 و 302 می‌پردازیم.

ریدایرکت چیست؟

اصطلاح ریدایرکت (Redirect) به معنای تغییر مسیر و جابه‌جایی صفحات وبسایت به یک آدرس جدید می‌شود. ریدایرکت‌‌ها به عنوان انتقال‌دهنده بازدیدکنندگان و کاربران وبسایت به یک آدرس URL دیگر عمل می‌کنند و افراد با کلیک کردن بر روی آن‌ها به صفحه تعیین شده می‌روند. ریدایرکت‌ها برای حفظ سئو سایت لازم هستند و موتورهای جست‌وجو به صورت خودکار از آن‌ها برای هدایت کاربران استفاده می‌کنند.

برخی از کاربردهای ریدایرکت‌ها عبارتند از:

  • یکی کردن چند لینک
  • انتقال کاربران به صفحه موقت
  • انتقال کاربران به صفحه جدید
  • حفظ سئو صفحات سایت

ریدایرکت 301 چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی ریدایرکت‌های وردپرس به موتورهای جست‌وجو این امکان را می‌دهند که کاربران را به صفحه‌ای متفاوت با لینکی که روی آن کلیک کرده‌اند هدایت کنند. ریدایرکت 301 که به آن ریدایرکت دائمی (Permanently Redirect) نیز گفته می‌شود، کاربران را به صورت همیشگی به آدرس صفحه جدید هدایت می‌کند. این ریدایرکت اعتبار سئو صفحات وبسایت را حفظ می‌کند و می‌تواند در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین زمان برای استفاده از ریدایرکت 301

موقعیت‌های متعددی وجود دارد که در آن می‌توان از ریدایرکت 301 برای انتقال دائمی کاربران به آدرس جدید استفاده کرد. در بسیاری از موارد ممکن است یک صفحه وب بسیار قدیمی باشد و کاربران در هنگام ورود به آن با خطای 404 مواجه شوند. برای این که اعتبار سئو این صفحات از دست نرود می‌توان از این نوع ریدایرکت استفاده کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام برای استفاده از انتقال‌دهنده‌های صفحات سایت، ابتدا مقایسه ریدایرکت 301 و 302 را با دقت مشاهده کنید.

برخی از کاربردهای ریدایرکت 301 عبارتند از:

  • انتقال کاربران میان صفحات داخلی یک سایت
  • تغییر پروتکل سایت از HTTP به HTTPS یا برعکس
  • انتقال سایت به یک آدرس جدید
  • تغییر کاربری لینک‌های سایت
  • ادغام چند صفحه با یکدیگر و ایجاد یک صفحه جدید

ریدایرکت 302 چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا باید بگوییم که ریدایرکت 302 شباهت بسیاری به ریدایرکت 301 دارد. ریدایرکت 302 انتقال کاربران به صفحات جدید را به صورت موقتی انجام می‌دهد و اعتبار سئو صفحه را انتقال نمی‌دهد. در حقیقت در زمان استفاده از این ریدایرکت صاحبان سایت‌ها به موتورهای جست‌وجو اعلان می‌دهند که این انتقال موقتی است و نیازی به تغییر اعتبار سئو وجود ندارد.

بهترین زمان برای استفاده از ریدایرکت 302

در موقعیت‌هایی که صاحبان سایت‌ها نیازی به انتقال دائمی کاربران به یک آدرس وب جدید ندارد، می‌توان از ریدایرکت 302 استفاده کرد. این انتقال می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تغییر در ساختار و طراحی وب‌سایت صورت گیرد.

برخی از موقعیت‌هایی که در آن از ریدایرکت 302 استفاده می‌شود عبارتند از:

  • جمع‌آوری بازخورد کاربران بدون تاثیرگذاری در سئو سایت
  • انتقال موقتی کاربران به یک صفحه فروش ویژه
  • اجرای آزمون‌های A/B
  • امتحان کردن قابلیت‌های جدید در ظاهر و طراحی سایت
  • جابه‌جایی کاربران با توجه به تنظیمات زبانی یا مکانی

مقایسه ریدایرکت 301 و 302 از نظر تاثیر بر سئو

زمانی که صحبت از به کارگیری ریدایرکت‌های 301 و 302 به میان می‌آید، ذهن بسیاری از صاحبان سایت‌ها به سمت تاثیر استفاده از آن‌ها بر سئو می‌رود. در حقیقت موتورهای جست‌وجو مانند گوگل از ربات‌های خزنده برای بررسی صفحات مختلف وبسایت‌ شما استفاده می‌کنند. این ربات‌ها با دنبال کردن لینک صفحات مختلف در سایت شما از محتوای موجود در صفحات شما آگاهی پیدا می‌کنند. شما می‌توانید مقایسه‌ ریدایرکت 301 و 302 را در جدول زیر مشاهده کنید.

ویژگی ریدایرکت 301 ریدایرکت 302
نوع انتقال دائمی موقتی
انتقال اعتبار سئو کامل جزئی یا بدون انتقال
افزایش سئو کاملا مطلوب متوسط
بهبود تجربه کاربری مطلوب کمتر از ریدایرکت 301
کاربرد تغییر آدرس دائمی یا ادغام صفحات تغییر آدرس موقتی یا تست صفحات

برای این که ربات‌های خزنده بتوانند به درستی مطالب موجود در سایت شما را شناسایی کنند، باید از ریدایرکت مناسب برای مدیریت لینک‌ها و صفحات وبسایت خود استفاده کنید. در ادامه به مقایسه ریدایرکت 301 و 302 بر اساس عملکرد سئو می‌پردازیم.

تاثیر ریدایرکت 301 بر سئو

استفاده از ریدایرکت 301 برای انتقال لینک‌ها مزایای متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حفظ اعتبار سئو سایت است. در زمان استفاده از این نوع انتقال‌دهنده لینک اعتبار سئو سایت در مراحل مختلف افزایش پیدا می‌کند.

برخی از تاثیرات ریدایرکت 301 بر سئو سایت عبارتند از:

  • کاهش محتوای تکراری: موتورهای جست‌وجو محتوای تکراری را به عنوان عاملی برای کاهش سئو سایت در نظر می‌گیرند. استفاده از ریدایرکت 301 می‌تواند به موتورهای جست‌وجو اعلان دهد که دو یا چند URL به یک محتوا اشاره دارند و بدین‌صورت مشکل سئو را برطرف کند
  • رفع خطای 404: تجربه کاربری (UX) در اثر روبه‌رو شدن افراد با خطای 404 کاهش می‌یابد. به همین دلیل می‌توان با کمک ریدایرکت 301 از بروز این اتفاق جلوگیری کرد
  • حفظ رتبه صفحه: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سایت‌های اینترنتی رتبه صفحات (Page Rank) آن‌ها است. با استفاده از ریدایرکت 301 می‌توان این رتبه را حفظ کرد

تاثیر ریدایرکت 302 بر سئو

طراحان سایت از ریدایرکت 302 به عنوان یک راهکار موقتی برای مدیریت و انتقال لینک‌ صفحات سایت‌ها استفاده می‌کنند. موتورهای جست‌وجو با آگاهی از ماهیت موقتی این انتقال، تلاش چندانی برای بهبود سئو سایت انجام نمی‌دهند. به همین در مقایسه ریدایرکت 301 و 302 باید بگوییم که تاثیر انتقال 301 بر سئ. بیشتر از انتقال 302 است.

برخی از دلایل کم بودن تاثیر انتقال 302 بر سئو عبارتند از:

  • تغییرات مداوم: عده‌ای از طراحان سایت به صورت مداوم از ریدایرکت‌های 302 برای انتقال صفحات سایت استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که موتورهای جست‌وجو در تشخیص آدرس صفحه اصلی دچار مشکل شوند
  • عدم اطمینان: موتورهای جست‌وجو اعتماد کم‌تری به ریدایرکت‌های 302 دارند؛ زیرا آن‌ها موقتی هستند و احتمال خطای کاربران در استفاده از آن‌ها بالا است
  • اشتباه در طراحی: ممکن است برخی از طراحان به‌اشتباه از ریدایرکت 302 به جای ریدایرکت 301 استفاده کنند. این اشتباه رایج از جمله دلایل کم بودن تاثیر ریدایرکت 302 بر سئو سایت است
  • تست A/B: تعدادی از افراد از ریدایرکت 302 برای اجرای تست‌های تصادفی A/B استفاده می‌کنند. به همین دلیل موتورهای جست‌وجو از سئ کردن این صفحات پرهیز می‌کنند

مقایسه روش استفاده از ریدایرکت 301 و 302 در وردپرس

برای استفاده از ریدایرکت‌ها روش‌های متعددی وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و در حقیقت تفاوت چندانی در استفاده از ریدایرکت‌های مختلف در وردپرس وجود ندارد. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای انجام این کار استفاده از پلاگین ریدایرکت در وردپرس است که افزونه‌ای بسیار کاربردی به شمار می‌رود. پلاگین AIOSEO در وردپرس ابزاری قدرتمند برای مدیریت ریدایرکت‌های وبسایت است که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

مراحل استفاده از پلاگین AIOSEO عبارتند از:

  1. ابتدا باید پلاگین AIOSEO را بر روی وردپرس نصب کنید
  2. پس از نصب این پلاگین با صفحه خوشامدگویی مواجه خواهید شد و باید از صفحات آموزشی این پلاگین عبور کنید
  3. بعد از ورود به این پلاگین باید از منوی کشویی کناری به بخش All in One SEO بروید و بر روی گزینه Redirects کلیک کنید
  4. در صفحه جدید به بخش Redirects از بالای صفحه مراجعه کنید و در کادر باز شده لینک صفحات مبدا و مقصد خود را قرار دهید
  5. اگر از مقایسه ریدایرکت 301 و 302 آگاهی دارید در این صفحه نوع ریدایرکت خود را انتخاب کنید
  6. در انتها می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Add Redirect از ریدایرکت‌های ساخته شده استفاده کنید

نکات استفاده از ریدایرکت 301 و 302

به کارگیری ریدایرکت‌ها در صفحات یک وبسایت ساخته شده با وردپرس می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد. به طور مثال شما باید به طور کامل تفاوت‌ها و مقایسه ریدایرکت 301 و 302 را مطالعه کرده باشید تا در زمان استفاده از ریدایرکت‌ها با مشکل مواجه نشوید. برای این که در زمان استفاده از این ابزارهای وب با مشکل مواجه نشوید، در ادامه برخی از نکات مهم در زمان استفاده از ریدایرکت‌ها را برای شما بررسی می‌کنیم.

امتحان کردن ریدایرکت‌ها

پس‌ازاین که از پلاگین‌های وردپرس برای ساختن ریدایرکت 301 یا 302 استفاده کردید، باید هر کدام از لینک‌های ساخته شده را جند مرتبه امتحان کنید. انجام این کار باعث می‌شود که از صحت عملکرد ریدایرکت‌ها اطمینان حاصل کنید. در این موقعیت اگر یکی از ریدایرکت‌ها به‌درستی عمل نکند، می‌توانید آن را تغییر دهید تا از بروز آسیب به رتبه سئو سایت جلوگیری شود. برای امتحان کردن لینک ریدایرکت خود می‌توانید از مرورگر خود در حالت Incognito استفاده کنید.

مراحل تست عملکرد ریدایرکت عبارتند از:

  1. یک مرورگر معتبر مانند Google Chrome یا Safari را باز کنید
  2. وارد بخش Incognito شوید و آدرس ریدایرکت خود را جست‌وجو کنید
  3. عملکرد صفحه را بررسی کرده و چند مرتبه این فرآیند را تکرار کنید
  4. اگر ریدایرکت به‌درستی عمل می‌کند، کار خود را درست انجام داده‌اید؛ در غیر این صورت باید ریدایرکت خود را مجددا طراحی کنید

بررسی عملکرد ریدایرکت‌ها برای لینک‌های خراب

پس از مقایسه ریدایرکت 301 و 302 باید با توجه به نیاز وبسایت خود از آن‌ها برای انتقال کاربران به صفحات جدید استفاده کنید. در زمان انجام این کار ممکن است با خطای 404 در لینک ریدایرکت مواجه شوید و صفحه سایت به‌درستی عمل نکند. برای برطرف کردن این مشکل باید با تعقیب (Tracking) لینک‌های خراب برای اصلاح سریع آن‌ها اقدام کنید. بهترین روش برای مقابله با این لینک‌ها استفاده از امکانات پلاگین AlOSEO خواهد بود.

از ساخت زنجیرهای ریدایرکت خودداری کنید

زنجیرهای ریدایرکت می‌توانند در موقعیت‌هایی که نیاز به اتصال چند لینک به یک لینک وجود دارد مورد استفاده قرار بگیرند. اما موتور جست‌وجوی گوگل دراین‌باره دارای محدودیت است و بیشتر از 10 لینک را به یک آدرس منتقل نمی‌کند. در صورت انجام چنین کاری در کنسول جست‌وجوی گوگل با خطای ریدایرکت مواجه خواهید شد. از نظر مقایسه ریدایرکت 301 و 302 باید بگوییم که انتقال‌دهنده 301 در رویارویی با این خطا سئو سایت را کاهش می‌دهد.

از ریدایرکت‌ها به صورت لوپ استفاده نکنید

اگر به اشتباه ریدایرکت‌هایی بسازید که در آن‌ها آدرس صفحه مبدا و مقصد یکی باشد، در حقیقت یک لوپ بی‌نهایت ایجاد کرده‌اید. این اشتباه می‌تواند موجب نمایش خطای خاصی با عنوان “ریدایرکت بیش‌ازحد” (Redirected you too many times) شود. شما می‌توانید برای مقابله با چنین ارورهایی از خدمات مجموعه‌های حرفه‌ای سئو در اصفهان کمک بگیرید.

از ریدایرکت‌ها برای ادغام آدرس‌های مشابه استفاده کنید

برخی از سایت‌های اینترنتی از هر دو دسته URL متعارف یعنی HTTP و HTTPS استفاده می‌کنند. انجام این کار باعث می‌شود تا افراد بتوانند آسان‌تر به صفحات این وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین برخی از سایت‌ها در آدرس برخی از صفحات خود از کاراکترهای کوچک و بزرگ یا نماد اسلش استفاده می‌کنند؛ این مساله می‌تواند باعث ایجاد محتوای یکسان با لینک‌های دوگانه شود و رتبه سئو سایت را پایین بیاورد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق می‌توان با مقایسه ریدایرکت 301 و 302 بهترین گزینه را برای مدیریت و ادغام لینک‌ها انتخاب کرد.

نتیجه گیری

درک تفاوت بین ریدایرکت 301 و 302 و استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سئوی سایت شما داشته باشد. انتخاب ریدایرکت مناسب نه تنها به حفظ ترافیک و رتبه‌بندی سایت کمک می‌کند، بلکه در بهینه‌سازی تجربه کاربری نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر در حال بررسی قیمت طراحی سایت هستید و به دنبال خدماتی مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت املاک، طراحی سایت پزشکی، یا حتی طراحی سایت شخصی می‌گردید، مشاهده نمونه کار طراحی سایت می‌تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند. با انتخاب یک تیم حرفه‌ای و مطمئن، می‌توانید از ریدایرکت‌های مناسب در سایت خود استفاده کنید و از تاثیرات مثبت آن بر عملکرد و سئو بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا استفاده از ریدایرکت‌ 302 بر سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد؟

خیر؛ این ریدایرکت ‌کاربران را به صورت موقتی به صفحه جدید منتقل می‌کنند اما تاثیر مثبت آن بر سئو سایت چندان قابل توجه نیست.

استفاده از ریدایرکت‌ها چگونه تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد؟

ریدایرکت‌ها از مواجه شدن کاربران با صفحات خراب و خطای 404 جلوگیری می‌کنند که این امر موجب بهبود تجربه کاربری افراد می‌شود.

مقایسه ریدایرکت 301 و 302 چه اهمیتی دارد؟

دانستن تفاوت‌های این دو ابزار انتقال‌دهنده صفحات سایت می‌تواند به افراد در بهبود سئو و تجربه کاربری کمک کند؛ این مقایسه همچنین به طراحان سایت در جلوگیری از ایجاد لوپ‌ها و لینک‌های مضر کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.