آموزش ثبت دامنه در ایرنیک

آنچه در این مقاله می خوانید

قبل از شروع هر گونه فعالیتی در زمینه طراحی سایت، اولین قدم، انتخاب و ثبت یک نام دامنه مناسب است. نام دامنه، آدرس وب‌سایت شما در دنیای اینترنت است و انتخاب یک نام دامنه مناسب، می‌تواند نقش مهمی در موفقیت وب‌سایت شما داشته باشد. در ایران، برای ثبت دامنه‌های ملی با پسوند .ir، باید از طریق مرکز ثبت دامنه‌های کشوری ایران (ایرنیک) اقدام کنید.

هرنوع دامنه‌ای اعم از حقیقی یا حقوقی برای تایید و ثبت در ایران باید توسط شرکتی ثبت و تایید شوند. شرکتی که در ایران به انجام این مسئولیت می‌پردازد، IRNIC است. وب سایتی اینترنتی برای ثبت و تایید دامنه‌هایی با پسوند ir ویژه ایران! این پسوند تنها متعلق به دامنه‌های کشور ایران است که از دو حرف ابتدایی واژه لاتین Iran سرچشمه می‌گیرد.

این دامنه‌ها که دارای چنین پسوندی هستند، باید در سایت ایرنیک انجام شوند. چراکه تنها سایتی است که ثبت چنین دامنه‌هایی را تایید می‌نماید. گرچه می‌توان از دیگر شرکت‌ها نیز اقدام به خرید و ثبت دامنه کرد. حال اگر از چگونگی انجام ثبت دامنه در ایرنیک آگاه نیستید، این مقاله کمک خوبی برای شما است.

ایرنیک چیست؟

IRNIC مرکزی جهت ثبت دامنه‌های کشور ایران است. این سازمان به مدیریت و ثبت دامنه‌های ملی اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران می‌پردازد. وبسایت ایرنیک فعالیت خود را با نظارت دو موسسه انجام می‌دهد. این دو پژوهشگاه دانش‌های بنیادین و مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران هستند.

برای ثبت دامنه‌هایی چون org.ir ، gov.ir ، ac.ir و دامنه‌های نظیر این‌ها باید به سایت ایرنیک مراجعه کنید. در این سامانه خرید، انتقال، ثبت و حذف دامنه‌های ملی صورت می‌گیرد. ازاین‌رو، برای انجام تمامی این امور باید به این پایگاه مراجعه کنید؛ چرا که تنها توسط این شرکت قابل انجام است.

آموزش قدم به قدم ثبت دامنه در IRNIC

پس از ورود به سامانه ایرنیک به نشانی nic.ir پیش از اقدام به هر فعالیتی نیاز به ایجاد شناسه کاربری در سایت دارید. بنابراین، روی گزینه مشخصه‌های شناسه کلیک کنید.

سایت ایرنیک

سپس، از منوی باز شده گزینه ساختن شناسه‌کاربری را انتخاب و کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

پس از انتخاب گزینه ساخت شناسه‌کاربری، به صفحه‌ای دیگر منتقل می‌شوید. در این صفحه شما باید نوع شناسه را از میان انواع شناسه که در این صفحه قابل ایجاد است، انتخاب کنید. شناسه‌هایی چون شخص حقیقی، شرکت/موسسه یا نهاد غیردولتی، وزارتخانه/ سازمان یا شرکت دولتی، مرکز آموزشی و پژوهشی، شناسه محدود در این سایت ارائه می‌شوند. دراین‌مقاله به‌بررسی روند یکی از این شناسه‌ها، مثلا شخص حقیقی می‌پردازیم.

ساخت شناسه کاربری در ایرنیک

پس از کلیک بر تکمیل فرم و دریافت شناسه در بخش شخص حقیقی، به صفحه‌ای دیگر انتقال داده می‌شوید. دراین‌صفحه از شما می‌خواهند تا آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید، سپس بر گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

ساخت شناسه کاربری در سایت ایرنیک

پس از کلیک بر گزینه مرحله بعد، راستی‌آزمایی را باید انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که ربات وارد سایت نشده است. سپس از شما خواسته می‌شود تا کد ارسال شده به ایمیل وارد شده را در کادر وارد کنید. به‌این‌جهت که از درست بودن آدرس ایمیل اطمینان حاصل شود.

در این مرحله شما باید به‌دقت به‌ پر کردن اطلاعات خواسته شده کنید.

فرم ساخت شناسه در سایت ایرنیک

پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، در انتهای بخش سوالات و در بخش رابط‌های مجاز گزینه آزاد را انتخاب کنید. سپس برگزینه بازنگری کلیک کنید.

رابط های مجاز ثبت دامنه ایرنیک

با زدن بر گزینه بازنگری نمای کلی از اطلاعاتی که وارد کردید، به‌شما نشان داده می‌شود. درنتیجه، این فرصت به شما داده می‌شود تا اطلاعات خود را چک کنید. سپس، اگر اشتباهی وجود داشت، مرحله قبل را زده و آن را اصلاح کنید. اگر اطلاعات ورودی ایرادی نداشت می‌توانید بر مرحله بعد کلیک کنید.

درصفحه بعد با شرایط و مقررات مواجه می‌شوید که پس از مطالعه دقیق آن‌ها باید فرم را امضا کنید. برای امضا کردن آن تنها کافی است تا نام و نام‌خانوادگی خود را به لاتین وارد کنید. درنهایت نیز آنچه در کادر امنیتی می‌بینید را دقیق وارد کنید و بر موافقم. دریافت شناسه بزنید.

در مرحله آخر شناسه کاربری شما در ایرنیک به شما نمایش داده می‌شود. از این شناسه می‌توانید برای ثبت دامنه استفاده کنید.

ثبت دامنه قدم بعدی پس از دریافت شناسه ایرنیک است. برای ثبت دامنه به سایت nic.ir وارد شده و از منوی زیر مشخصه‌های شناسه، ورود را انتخاب می‌کنید.

ورود به حساب ایرنیک

سپس اطلاعات خواسته شده در صفحه ورود را در کادر وارد و نهایتا بر ورود کلیک کنید.

در اولین ورود به سایت نکاتی حول رمز عبور برای شما نمایش داده می‌شود. در این صفحه از شما اطلاعاتی برای تثبیت رمز عبورتان در سایت خواسته می‌شود. دراین‌مرحله شما قادر به تغییر رمز عبور قبلی نیز هستید. درصورتی‌که رمز عبور خود را تغییر داده‌اید، ورود مجدد به سامانه نیاز است.

ثبت رمز جدید ایرنیک

پس از ورود می‌توانید دامنه‌های پیشین خود را مشاهده کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده وارد پنل کاربری خود می‌شوید. دراین‌مرحله، از بین سربرگ‌های موجود، دامنه را انتخاب کنید تا زیرمنوی آن برای شما قابل مشاهده باشد. در زیرمنوی باز شده بر بخش ثبت دامنه کلیک کنید.

ثبت دامنه ایرنیک

با انتقال به صفحه ثبت دامنه از شما خواسته می‌شود تا نام دامنه‌ای که قصد ثبت‌اش را دارید را وارد کنید. سپس امکان ایجاد آن دامنه را بررسی می‌کند تا از آزاد بودن آن برای ایجاد توسط شما اطمینان حاصل شود.

صفحه ثبت دامنه در سایت ایرنیک

اگر امکان ثبت آن برای شما وجود داشته باشد، ثبت اطلاعات دیگری را از شما خواسته می‌شود. اطلاعاتی چون مدت زمان ثبت و رابطه‌های دامنه دیگر داده‌هایی است که باید مشخص کنید.

اطلاعات ثبت دامنه ایرنیک

موافقت‌نامه ای در زیر این بخش وجود دارد که باید تیک گزینه بله، قبول دارم را بزنید. همچنین کد امنیتی موجود در انتها صفحه را وارد کنید تا از ربات نبودن ورود اطمینان حاصل شود. درنهایت بر اقدام به ثبت کلیک کنید.

موافقت نامه ثبت دامنه در ایرنیک

پس از انجام فرایند رزرو مبلغی را باید پرداخت کنید.

پرداخت سبد خرید ایرنیک

در صفحه بعد روی پرداخت کلیک کنید تا به درگاه بانکی متصل شوید.

اطلاعات پرداخت دامنه ایرنیک

پس از انجام پرداخت به سایت اصلی برگشته و مشاهده می‌کنید که دامنه شما ثبت شده است.

صورتحساب ثبت دامنه ایرنیک

ثبت دامنه در ایرنیک؛ همراه/ بدون ارسال مدارک به ایرنیک

پس از ثبت دامنه خود در این سایت، دامنه ثبت شده به‌مدت 10 روز در حالت رزرو قرار می‌گیرد. این دوره 10 روزه فرصتی است تا ایرنیک دامنه ثبتی شما را بررسی کند.

ثبت دامنه در ایرنیک؛ بدون نیاز به ارسال مدارک به ایرنیک

دراین‌روش از‌آن‌جایی‌که نیاز به ارسال مدارک نیست، روند ساده‌ای پیش‌روی شما است. بنابراین، دامنه پس‌ از ثبت، در حالت رزرو و سپس در دسترس قرار می‌گیرد. این حالت زمانی است که شما در شناسه ایرنیک خود تعهدنامه را به ایرنیک ارسال کرده‌اید و تایید شده است.

لازم به‌ذکر است که دراین‌روش نیز درمواردی ارسال مدارک ضرورت دارد. چنان‌چه، اگر در روند ثبت دامنه خود وجود مدرک خاصی نیاز باشد، باید برای ایرنیک ارسال شود.

ثبت دامنه در ایرنیک؛ همراه با ارسال مدارک به ایرنیک

ثبت دامنه در این روش، به‌این‌صورت است که در ابتدا شناسه ایرنیک را ایجاد و سپس دامنه برای بار اول در این شناسه رزرو می‌شود. سپس ایرنیک در دوره‌ای 10 روزه رزرو ایمیلی را به نشانی ایمیل ثبت شده، ارسال می‌کند. این ایمیل حاوی درخواستی از مدارک لازم جهت ارسال به ایرنیک است. درصورتی‌که پیش‌تر مدارک خواسته شده را ارسال کرده‌اید، دیگر نیازی به ارسال مجدد نیست.

ذکر دو نکته در این مرحله اهمیت دارد. چنان‌چه دامنه ثبت شده از نوع شخص حقیقی است، حتما فرم الحاقی در ایمیل را پرینت بگیرید. پرینت امضا شده این فرم همراه‌با فایل اسکن کارت ملی از بخش ارسال مدارک باید برای ایرنیک ارسال شود. مدارک موردنیاز جهت ارسال در نوع شرکت حقوقی شامل پرینت فرم الحاقی امضا شده، همراه‌با درخواست در سربرگ و کپی روزنامه رسمی شرکت ثبت شده است. در زیر می‌توانید نمونه متن تعهدنامه ثبت دامنه در ایرنیک را مشاهده کنید.

تعهد نامه ثبت دامنه ایرنیک

ارسال مدارک در ایرنیک چگونه انجام می‌شود؟

با ورود به سایت ایرنیک، در سربرگ بالای صفحه بخش ارسال مدارک قابل مشاهده خواهد بود.

ارسال مدارک ایرنیک

پس‌از انتخاب این گزینه، 3 بخش مجزا برای ارسال مدارک برای شما نمایش داده می‌شود.

  • مدارک مربوط به امور شناسه‌ها
  • مدارک مربوط به امور دامنه
  • ارسال مدارک مرتبط با نمایندگان

باتوجه‌به مدارکی که در ایمیل از شما درخواست ارسال آن شده، در بخش مربوطه کلیک و مدارک را ارسال کنید.

ارسال مدارک مربوط به امور شناسه‌ها

زمانی ازاین‌بخش به ارسال مدارک اقدام کنید که پیش‌تر شناسه خود را در ایرنیک ایجاد کرده‌اید و اکنون نیاز به ایجاد تغییراتی در آن را دارید. تغییراتی چون تغییر رمز عبور، آدرس، شماره ثبت شرکت و دیگر اطلاعاتی که پیش‌تر وارد کرده‌اید و اکنون تغییر کرده‌اند.

فرم ارسال مدارک ایرنیک

ارسال مدارک مربوط به امور دامنه

زمانی باید از این بخش به ارسال مدارک خواسته شده اقدام کنید که به دامنه مرتبط است. اموری چون ثبت، انتقال یا لغو دامنه جزو این موارد هستند. همچنین اگر به شناسه دسترسی ندارید و نیاز به تغییر یا تنظیم رابط‌های نمایندگی دارید، نیز می‌توانید از این طریق اقدام کنید.

ارسال مدارک مرتبط با دامنه

ارسال مدارک مرتبط با نمایندگان

این بخش تنها مربوط به نمایندگان ایرنیک است که جهت ثبت دامنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلام آخر

در این مقاله، به شما نحوه ثبت دامنه در ایرنیک را به صورت گام به گام آموزش دادیم. همانطور که اشاره شد، ثبت دامنه اولین قدم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت است. پس از ثبت دامنه، می‌توانید نسبت به طراحی سایت در اصفهان اقدام کنید. امید است تا با مطالعه این مقاله به انجام آنچه که در صدد آن بوده‌اید، کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.